اول آوریل 2022 - یک مطالعه جدید نشان داد افزایش سطح چربی خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاق، مضرتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد. تحقیقات نشان می دهد که آنها می توانند سلول ها را بکشند، علائم را شدیدتر و بیماری را بدتر کنند. مدت‌هاست که محققان می دانند افزایش چربی در خون به بافت‌ها و اندام‌ها آسیب می‌زند و در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیکی از جمله دیابت نوع 2 نقش دارد. این بیماری می‌تواند ناشی از چاقی باشد که میزان آن از سال 1975 تقریباً سه برابر شده است. در سال 2016، بیش از 650 میلیون بزرگسال 18 ساله و بالاتر مبتلا به چاقی بودند.
در بیماران مبتلا به بیماری های متابولیک، افزایش سطح چربی در خون باعث ایجاد استرس در سلول های ماهیچه ای می شود - واکنشی به تغییرات خارج از سلول، که به ساختار و عملکرد آنها آسیب می رساند.
محققان دانشگاه لیدز کشف کرده‌اند که این سلول‌های تحت فشار، سیگنالی را منتشر می‌کنند که می‌تواند به سلول‌های دیگر منتقل شود. سیگنال هایی که به عنوان سرامیدها شناخته می شوند، ممکن است در کوتاه مدت یک مزیت محافظتی داشته باشند، زیرا بخشی از مکانیزمی هستند که برای کاهش استرس در سلول طراحی شده اند اما در بیماری های متابولیک، که شرایط طولانی مدتی هستند، این سیگنال ها می توانند سلول ها را بکشند، علائم را شدیدتر کنند و بیماری را بدتر نمایند.
سرپرست تحقیقات دکتر لی رابرتز، استاد فیزیولوژی مولکولی و متابولیسم در دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز، گفت: اگرچه این تحقیق در مراحل اولیه است، اما کشف ما ممکن است مبنای درمان ها یا رویکردهای درمانی جدید برای جلوگیری از توسعه ی بیماری های قلبی عروقی و بیماری های متابولیک مانند دیابت در افراد چاق دارای چربی خون بالا، باشد.
در آزمایشگاه، این تیم سطوح چربی خون مشاهده شده در انسان های مبتلا به بیماری متابولیک را با قرار دادن سلول های ماهیچه های اسکلتی در معرض اسید چربی به نام پالمیتات شبیه سازی کردند. در این وضعیت سلول ها شروع به انتقال سیگنال سرامید کردند. وقتی این سلول‌ها با سلول‌های دیگری که قبلاً در معرض چربی‌ها قرار نگرفته بودند، مخلوط شدند، محققان دریافتند که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و سیگنال را در بسته‌هایی به نام وزیکول‌های خارج سلولی منتقل می‌کنند.
این آزمایش در داوطلبان انسانی مبتلا به بیماری های متابولیک تکرار شد و نتایج قابل مقایسه ای به دست آمد. این یافته‌ها زاویه کاملاً جدیدی را در مورد چگونگی واکنش سلول‌ها به استرس، با پیامدهای مهم برای درک ما از برخی بیماری‌های متابولیک از جمله چاقی ارائه نمود.
پروفسور رابرتز گفت: این تحقیق دیدگاه جدیدی را در مورد چگونگی ایجاد استرس در سلول های افراد چاق ایجاد کرد و مسیرهای جدیدی را معرفی نمود که در هنگام توسعه درمان های جدید برای بیماری های متابولیک باید در نظر بگیریم.
او افزود: با توجه به اینکه چاقی یک اپیدمی در حال افزایش است، و بار بیماری های مزمن مرتبط با آن مانند دیابت نوع 2 در حال افزایش می باشد، ما به درمان های جدیدی نیاز داریم. ما امیدواریم نتایج تحقیقات ما در اینجا راه جدیدی را برای تحقیقات آتی برای کمک به رفع این نگرانی فزاینده باز کند.
این مقاله با عنوان "سرامیدهای زنجیره بلند، سیگنال‌های غیرخودکار سلولی هستند که سمیت لیپوتوکسیسیتی را به استرس شبکه آندوپلاسمی در عضله اسکلتی مرتبط می‌کنند" در Nature Communications منتشر شده است.
تیم تحقیقاتی بین المللی شامل همکارانی از دانشگاه کمبریج، دانشگاه بن، دانشگاه Bari ، امپریال کالج و شرکت آسترزنیکا بود.
منبع:
https://www.sciencedaily.com/releases/2022/04/220401094824.htm